Johan en Ingrid naar Peru

11-12 juni

Zondag 11 juni

Heerlijk uitgeslapen (tot 7 uur dan) op het gemakje ontbeten: heerlijk. Alles op het gemakje. Reisverslag, foto’s . Als je dat een paar dagen niet bijwerkt, weet je gewoon niet meer in detail wat je allemaal hebt gedaan. We zijn dan ook rond een uur of 11 de stad in gegaan Een heerlijk zonnetje en er was een feest aan de gang. Heel veel folklore, optochten, muziek. Blijkbaar wordt de verjaardag van Cusco gevierd, en daar doen ze al een aantal dagen over. We hebben wat gewandeld, geshopt en om 3 uur lekker even terug naar het hotel. ’s Avonds weer lekker gegeten. We hebben zelf Pisco Sour gemaakt en kregen een Cavia gepresenteerd om te delen met de hele groep. Smaakt wel lekker, niet bijzonder, weinig vlees. Vanavond afscheid genomen van de hele groep en dan op weg naar de Amazone.

Maandag 12 juni

Vanmorgen om half 7 de wekker gezet en voor het eerst had ik het gevoel dat ik nog niet bijgeslapen was. En ik had toch nog maar 9 uur op bed gelegen. Het begint te wennen hier. Om 8 uur (iets later uiteindelijk) worden we opgehaald om naar de luchthaven van Cusco te gaan. De vlucht naar Puerto Maldonado is iets vertraagd maar om iets over 12 zijn we geland. Ik geloof dat dit het kleinste vliegveld is waar ik ooit ben geweest. We zitten meteen middenin het oerwoud: heel veel groen, grote bomen, grote bladeren, verroeste auto’s (constante vochtigheid). In een oud autootje worden we naar het kantoortje gebracht wat iets verderop is gelegen. Alleen het terrein van het vliegveld is geasfalteerd; verder zijn het allemaal off-road wegen. Maar deze worden gebruikt door alle soorten van vervoer hoor. Onze koffers laten we achter, een weekendtas is snel geladen en we gaan richting de “haven” voor de boottocht naar onze lodge. De autorit duurt een 45 minuten. Bij de “haven” staan 2 belgen te wachten op transport richting vliegveld dus een praatje is snel gemaakt. Zij waren niet erg enthousiast maar hadden dan ook 2 regendagen gehad. Hun autorit had 2,5 uur geduurd (!) en bleek erg spannend. Zij hadden ook niet heel veel dieren gezien, waarschijnlijk door het slechte weer. We wachten maar af… De boottocht is al een avontuur op zich. We waren met z’n tweeën op een lange smalle boot; tussen de groene begroeiing door: geweldig. We kregen een lunch aangeboden: in een bananenplant-blad gevouwen een lekker rijstprutje, ook weer heerlijk. Banaantje erbij, flesje water, koekje , wat wil je nog meer? Na een uur komen we aan bij de lodge, midden in de jungle lopen we naar het “centrum”. Daar krijgen we uitleg over de huisregels. Van 6 tot 10 ’s Avonds is er elektriciteit en ook wifi. Er staat elke dag een kannetje drinkwater klaar en we mogen een paar rubberen laarzen uitzoeken voor de wandelingen. Nu ik dit schrijf, hoor ik allerlei geluiden buiten, dat wordt nog wat vannacht. Om 16 uur is het verzamelen in de lobby en gaan we wandelen. Het is nu al fantastisch!Tijdens de wandeling hebben we niet echt veel dieren gezien, maar het idee al door de jungle te lopen, is al een hele ervaring. Wel een zeer grote boom gezien, deze zou 400 jaar oud zijn. Na de wandeling hebben we lekker een wijntje gedronken (bier was op) en om half 8 was het gezamenlijk eten, en nog eens lekker ook. Hierna weer vroeg naar bed want om 5 uur staat de ochtendwandeling op het programma.

Dinsdag 13 juni

Om 5 uur staan we paraat om te vertrekken. Wekrijgen een ‘ontbijtpakket’ en zijn er klaar voor. Eerst een klein half uur met de boot en daarna zo’n 2 uur wandelen over een erg modderig pad. Het was maar 5 km maar het liep niet zo gemakkelijk. Omdat het nog zo vroeg is, hoor je de dieren ontwaken. Op een gegeven moment hoorden we een gebrul en in gedachten zagen we King Kong op zijn troon zitten, wachtend op zijn offer. De eerste pauze was in een “kijkhutje” van waaruit we over het water konden kijken. We zagen al snel een kaaiman drijven. Hierna weer bootje varen en we zagen wat verschillende vogels. Eigenlijk zijn we op zoek naar de apen. Die zien we pas op het einde van de boottocht, weer een hoop gebrul: blijkt het een klein aapje te zijn. Weer wandelend, houden we de aapjes een tijdje in de gaten. Dat valt nog niet mee zo tussen de bladeren. Het lijkt er meer op dat de aapjes ons in de gaten houden…Om 12 uur zijn we terug en omdat we een uur de tijd hebben voor de lunch, gaan we even douchen. Er is alleen maar koud water, maar wat knap je ervan op! Het is hier warm en vochtig en na zo’n wandeling plakt alles aan je lijf. En het koude water voelt op een gegeven moment als aangenaam. Na een heerlijke lunch lekker een middagje relaxen. Om 18.15 gaan we kaaimannen spotten.

Ma Roozen

Wederom een spannend verhaal' Fantastisch