Johan en Ingrid naar Peru

13-16 juni

Dinsdag 13 juni

Om 5 uur staan we paraat om te vertrekken. Wekrijgen een ‘ontbijtpakket’ en zijn er klaar voor. Eerst een klein half uur met de boot en daarna zo’n 2 uur wandelen over een erg modderig pad. Het was maar 5 km maar het liep niet zo gemakkelijk. Omdat het nog zo vroeg is, hoor je de dieren ontwaken. Op een gegeven moment hoorden we een gebrul en in gedachten zagen we King Kong op zijn troon zitten, wachtend op zijn offer. De eerste pauze was in een “kijkhutje” van waaruit we over het water konden kijken. We zagen al snel een kaaiman drijven. Hierna weer bootje varen en we zagen wat verschillende vogels. Eigenlijk zijn we op zoek naar de apen. Die zien we pas op het einde van de boottocht, weer een hoop gebrul: blijkt het een klein aapje te zijn. Weer wandelend, houden we de aapjes een tijdje in de gaten. Dat valt nog niet mee zo tussen de bladeren. Het lijkt er meer op dat de aapjes ons in de gaten houden…Om 12 uur zijn we terug en omdat we een uur de tijd hebben voor de lunch, gaan we even douchen. Er is alleen maar koud water, maar wat knap je ervan op! Het is hier warm en vochtig en na zo’n wandeling plakt alles aan je lijf. En het koude water voelt op een gegeven moment als aangenaam. Na een heerlijke lunch lekker een middagje relaxen. Om 18.15 gaan we kaaimannen spotten.En weer een avontuur rijker: in het donker op een bootje door het oerwoud. Met een zachtgele lamp wordt de oever gescand op reflecterende ogen van een kaaiman. We hebben er een paar gevonden, maar eigenlijk was degene die we ’s ochtends al hadden gezien, mooier. Na weer een heerlijke maaltijd vroeg naar bed ( onze aanstaande jetlag wordt hiermee wel verkleind hoor).

Woensdag 14 juni

Om half 6 vertrekken we om te gaan kijken naar de papagaai-achtigen. We komen uit bij een spothuisje waar de vogels van een kleiwand komen eten. Dit doen ze om een laagje te leggen voor alle insecten die ze de dag gaan eten, voor een goede spijsvertering. En dat zonder receptenboek…We hebben een goed zicht en het is prachtig om te zien dat ze verzamelen in de boomtoppen (echt veel vogels) om dan langzaam afdalend, speurend naar gevaar. Als een tak het niet kan houden en afbreekt, vliegen ze allemaal weg. Naar een volgende kleiwand waar we gelukkig ook goed zicht op hebben. Mooie foto’s kunnen nemen. Weer een bijzondere excursie. Als we om 7 uur terugkomen staat het ontbijt klaar, het zonnetje schijnt intussen dus het wordt een warme dag. Om 9 uur de volgende excursie (zo krijgen ze de dag wel gevuld hoor).We vertrekken weer met de boot voor een kleine wandeling naar een meer. Onderweg komen we het nederlandse stel tegen waarmee we de Inca Trail hebben gelopen, kleine wereld. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we op Piranha’s gaan vissen. Welja. Johan had er al vrij snel een aan de haak maar de Piranha viel eraf. Ik zag toen al wel door de beweging van de visser en van de vis is de kans reëel dat je zo’n beestje in je schoot geworpen krijgt. Oppassen dus. Ze bleken echter niet zo bijterig. Althans, wel aan het aas maar niet aan de haak. Gelukkig is er één gevangen en die konden we dan ook goed bekijken. Met name de tandjes. Om half 1 zijn we weer terug om te lunchen. Hierna krijgen we 2 uur relaxtijd voor de volgende excursie. Dus lekker even tijd voor een koude douche.Vanmiddag hebben we een plantage bezocht. Heel veel bananenbomen (deze geven trouwens maar 1x vruchten, daarna sterft de boom af) en een grote achterstand in onkruid wieden. Hier en daar nog wat andere vruchtenbomen. Het ziet er wederom allemaal erg rommelig en armoedig uit.Om 18 uur hebben we nog een wandeling in het donker. En het is hier dus echt donker. Knap wat zo’n gids onderweg allemaal ziet. Oa een heuse tarantula. Vanavond ben ik wel helemaal uitgeteld. Een druk dagprogramma en de warmte stuurt ons weer vroeg onder de wol (onder de klamboe wel te verstaan). Na even gelegen te hebben horen we wat geritsel, wel erg dichtbij. Toch maar even kijken. Zit er een grote muis, kleine rat-achtige lekker te knisperen aan een (gesloten) pakje crackers, en kijkt nog verontwaardigd ook. Het is ons niet gelukt om hem naar buiten te werken duss op een gegeven moment toch maar weer gaan liggen. Eng idee hoor maar als hij geen eten meer vindt, is tie ook weer zo weg.

Donderdag 15 juni

Het is nog woensdagavond als ik dit schrijf maar morgen heb ik geen internet meer. We beginnen om 13 uur aan onze terugreis en vrijdag om half 4 hopen we weer Nederlandse bodem te raken.Dank jullie hartelijk dat jullie weer met ons mee wilden reizen. De komende weken zullen alle ervaringen nog neer gaan dalen maar wij kijken alvast terug op een bijzondere reis in een bijzonder land. Tot gauw allemaal. Xx

Diny

Goede terugreis!

Addy

Weer lekker thuis en eerst even lekker bijslapen! Tot snel horens/ ziens xxx