Johan en Ingrid naar Peru

1 - 3 juni

Donderdag 1 juni

Vandaag gaan we richting Nazca waar de bekende Nazca lijnen te zien zijn. Tot op de dag van vandaag weet men nog steeds niet wat de betekenis is van de 2000 jaar oude lijnen. Vanuit een uitkijktoren zijn enkele figuren goed te zien. Aangezien men in die tijd nog niet vanuit de lucht even kon controleren of de tekening goed was, is het erg fascinerend om te zien dat er wel degelijk een figuur is gemaakt. En zolang bewaard gebleven! Ze liggen gewoon in de woestijn direct aan een doorgaande weg.. Blijkbaar is er onlangs iemand van Greenpeace geweest die er een spandoek over heeft gelegd. De Peruaanse regering zit hier strak in en deze persoon wordt zwaar gestraft hiervoor.Rond een uur of 2 zijn we in het Majoro hotel en houden ons gemak.

Vrijdag 2 juni

5 uur wekken, 6 uur vertrekken (auw), en gewoon om 5.15 aan het ontbijt zitten! Vandaag gaan we naar Arequipa. Een zware reisdag, in die zin dat we zo’n 12 uur onderweg zullen zijn. Gelukkig hoeven we niet zelf te rijden. We rijden door de woestijn van Peru die van noord naar zuid langs de kust loopt. Het regent hier nooit omdat de regenwolken de Andes (die ook van noord naar zuid lopen) niet over kunnen. Enkele oases bevinden zich op de plaatsen waar een riviertje (wat nu vrijwel droog staat) richting de oceaan stroomt.Wat hier ook opvallend is, dat er midden in de woestijn soms percelen grond zijn uitgezet van zo’n 150 m2. Dit zijn Peruanen die vanuit de Andes naar de kust komen om een nieuw bestaan op te zetten. Zij mogen dan een perceel uitzetten in woestijngebied, dit is niemandsland en zij hoeven daarvoor ook aan niemand te betalen. Ze bouwen een hutje en planten wat groen en dat is dan hun eigendom. Richting Arequipa zien we percelen die al wat langer geleden zijn begonnen. Hierop is al een huisje van steen gebouwd en is het groen al goed aangeslagen. De overheid ziet hier ook wel toekomst in en heeft hier intussen al nuts voorzieningen aangelegd (waar men dan weer wel voor moet betalen). Dit gedeelte van Peru is ook gevoelig voor aardbevingen (er vinden er enkele per dag plaats die wij zo niet kunnen voelen) en we zijn dan ook langs een breuk van wel 30 km lang gereden. De grond is hier gewoon tientallen meters van elkaar geschoven. Indrukwekkend om te zien. Men verwacht nog een grote aardbeving in de nabije toekomst en hiervoor worden al oefeningen gedaan. Misschien maken wij die nog een keer mee (de oefening). Na een vermoeiende dag komen we in Queen’s Villa in Arequipa, weer een schitterende plek. Zo op het eerste gezicht is dit een gemoedelijke stad, met ruim 1,2 milj inwoners. Morgen gaan we hier meer van zien. En vanavond voor het eerst wat langer wakker gebleven, yeahhh.

Zaterdag 3 juni

Vanmorgen weer vroeg wakker maar we konden rustig aan doen. Lekker buiten bij het zwembad (jaja) ontbeten en om half 9 weer vertrokken richting het Santa Catalinaklooster. Te voet dit keer, heerlijk. Een prachtig klooster, stammend uit 1579 met mooie patio’s in bijzondere kleuren, nog steeds in gebruik door nonnen. Hierna ‘kregen’ we de rest van de dag vrijaf. Arequipa is een zeer relaxte stad met een mooi plein: het Plaza de Armas. Een erg gemoedelijke sfeer, waarschijnlijk ook door het altijd aanwezige zonnetje. Hoewel de temperatuur niet erg hoog is, brandt de zon behoorlijk op je huid. Doet me wel denken aan hoog op de skipiste. De Peruanen bedekken hun huid voor een groot deel tegen het nog donkerder worden van hun huidskleur. Vanmiddag dus lekker wat rond geslenterd, wat aankopen gedaan en vanavond afgesloten met wederom een heerlijke maaltijd. We hebben alpaca gegeten en waren positief verrast.

Myriam

Vroege vogels ???? wederom genoten van jullie mooie reisverslag en van de foto's. Ben benieuwd naar de rest. Groetjes xxxx

Ma Roozen

Genoten van jullie reisverslag, Groetjes